Număr vizitatori pe website
Basmul
Dramaturgie
Poezii
Povestire
Romane
Site Info
LOSTRIŢA de Vasile Voiculescu A fost inclusă în volumul Iubire magică, tipărit în anul 1966, şi, alături de Pescarul Amin, Amintiri despre pescuit, Lacul Rău, se inspiră din lumea fabuloasă a pescuitului, văzut ca practică ancestrală, una dintre puternicele legături ale omului cu natura. Pentru eroul din Pescarul Amin universul adâncurilor constituie o matrice originară în care diferenţele dintre om şi peşte se atenuează. Din vânat, peştele devine ocrotitor şi arhetip al neamurilor de pescari, „fundul bulboanei” fiind un paradis regăsit „în care el intră, lăsând afară timpul, ca pe o slugă, să-l aştepte”. Aceeaşi fascinaţie acvatică o regăsim şi în Lostriţa, povestire fantastică în care sunt speculate vechile credinţe populare despre forţele nefireşti risipite în lume, pentru a fi astfel formulat un avertisment cu privire la urmările grave la care se expune cel tentat să atingă un absolut. Eroul întâmplărilor este un ţăran pescar, Aliman, pentru care, în mod firesc, simbolul absolut devine lostriţa, regina peştilor din apele de munte. Este un peşte pe care, în chip firesc, nu-l prinde, deci un absolut care i se refuză. Pentru a prinde lostriţă care-l fermecase, Aliman recurge la puterile unui vrăjitor, lepădându-se de lumea lui Dumnezeu. Este răsplătit imediat: apele Bistriţei, umflate ca un potop, îi aduc o fată frumoasă, de care, după ce o salvează, se îndrăgosteşte. După un timp în care cunoaşte fericirea, mama fetei vine şi o ia pe fată în satul lor de munte. După îndelungate căutări şi cercetări, Aliman află că se îndrăgostise, de fapt, de o fată din alt veac, şi ea vândută diavolului şi preschimbată, probabil, în ştimă. Descumpănit, Aliman îşi pierde speranţa şi, după o vreme, se căsătoreşte cu o fată din sat, trădându-şi astfel iubita pierdută. Visul pe care-l are în noaptea de dinaintea nunţii – se făcea că se însura cu lostriţa şi-l cununa bătrânul vrăjitor – dezvăluie nu numai un suflet chinuit de remuşcări şi de nostalgii, ci şi sensul profund al gestului magic săvârşit de bătrânul vrăjitor, ce avea faima de a fi un fel de stăpân al apelor. La nuntă, Aliman bea fără măsură, iar vestea reapariţiei lostriţei îl face să-şi părăsească mireasa şi să alerge pe râu în căutarea reginei peştilor. Surprins de potopul Bistriţei dezlănţuite, Aliman moare încercând să ocrotească lostriţa prinsă. Imaginea, dramatică, figurează lumea căutătorului de valori absolute care devine victima propriei aspiraţii. Atmosfera povestirii este de basm, identificabilă atât în derularea epică, în fantastic, precum şi în natura unor fapte şi personaje născute dintr-un „miracol magic”. De la început suntem introduşi într-o atmosferă fabuloasă, scriitorul folosind formule de narare specifice basmului, prin care ni se atrage atenţia că vom fi martorii unor întâmplări ieşite din sfera realului: „Nicăieri diavolul cu toată puiţa şi nagodele lui nu se ascunde mai bine ca în ape. Dracul din baltă, se ştie, este nelipsit dintre oameni şi cel mai amăgitor. În felurite chipuri: de la luminiţa, care pâlpâie în beznele nopţii şi trage pe călătorul rătăcit la adânc, până la fata şuie care se scaldă în vultori şi nu-i decât o ştimă vicleană, cursă pusă flăcăilor neştiutori, să-i înece. Pe Bistriţa, Necuratul rânduise de multă vreme o nagodă cu înfăţişare de lostriţă. De sus de la izvoare şi până dincolo de Piatra, peştele naibei se arăta când la bulboane, când la şuvoaie, cu cap bucălat de somn, trup şui de şalău şi pielea pestriţată auriu, cu bobiţe roşii – ruginii, ca a păstrăvului.” Întrepătrunderea celor două planuri, real şi supranatural, se realizează în jurul momentelor de indecizie ale lui Aliman. Dacă la început lostriţa nu este altceva decât un peşte care nu se lasă prins, treptat se naşte o poveste de dragoste în cadrul uneia de vânătoare, între om şi peşte, amintind de mitul Sirenei sau al Ondinei. Întervenţia vraciului, care-i dă o lostriţă lucrată în lemn în schimbul credinţei sale (motivul faustic), împinge povestea într-o zonă halucinantă, magică, legătura cu realul fiind estompată. Curiozitatea cititorului este sporită de ambiguitatea condiţiei fetei. Este peştele preschimbat în fată sau numai o întâmplare a adus-o pe fată purtată de apele învolburate ale Bistriţei? Nu se aminteşte încă din prologul textului de „ştima vicleană, cursă pusă flăcăilor neştiutori”? De altfel, descrierea fetei are în ea o stranietate care sporeşte echivocul originii. Scoasă din vâltoare ea „nu înghiţise deloc apă. A zâmbit izbăvitorului ei, s-a uitat speriată la lumea adunată şi a cerut mâncare. Oamenii vedeau cu uimire cum se zbicesc repede straiele pe ea, ia, fota, opincile, ca şi când n-ar fi fost udă niciodată. Au mai băgat de seamă că are părul despletit pe umeri ca nişte şuvoaie plăviţe răsfirate pe o stană albă. Ochii, de chihlimbar verde – aurii cu strilici albaştri, erau mari, rotunzi, dar reci ca de sticlă. Şi dinţii, când i-a înfipt într-o coajă de pâine întinsă de Aliman, s-au descoperit albi, dar ascuţiţi ca la fiare.” Dispariţia fetei, căutarea acesteia, imposibilitatea găsirii şi identificarea aproximativă într-un secol trecut sporesc misterul. Fantasticul situaţiilor se naşte din ambiguitate: „Pe acest joc incert al imaginii lostriţei care pare a fi când peşte, când fată, niciodată fată şi peşte în acelaşi timp, merge tot restul textului, până la finalul indecis, în plan fantastic, al ultimei întâlniri de astă dată în apă – dintre Aliman şi lostriţă”. (Elena Zaharia - Filipaş) Epilogul nu clarifică, ci, dimpotrivă, reia ideea ştimei, consacrând legenda: „Ea colindă în sus şi-n jos malurile Bistriţei. Urcă o dată cu cărăuşii, coboară cu plutaşii, stă pe loc cu copiii... Dar se mişcă necontenit alături şi în rând cu lostriţa fabuloasă, care nu-şi găseşte astâmpăr, când fulgerând ca o sabie bulboanele, când odihnindu-se pe plavii, cu trup de ibovnică întinsă la soare în calea flăcăilor aprinşi şi fără minte”. Poveste de vânătoare şi de dragoste, totodată, imprevizibilă în derularea faptelor, Lostriţa este încărcată de semnificaţii profunde privind aventura omului în căutarea idealului absolut. Păstrând proporţiile, povestirea lui vasile Voiculescu reia, la o altă scară, drama căpitanului Ahab, vânătorul balenei albe, Moby Dick.